VAB-dag.

Men fixade barnvakt i ett par timmar så jag kunde gå på möte på jobbet.
Ordförande i kommunals sektion 11 kom till min arbetsplats idag för att ha ett litet informationsmöte om det nya lön-och schemasystemet som arbetsgivaren, sundsvalls kommun köpt in.
Mötet var givande och med mycket bra uppslutning från våran sida. Fast jag kan ändå inte säga att man vart mycket klokare. Arbetsgivaren menar att vi som arbetstagare inte kommer att förlora något på bytet, men vi är lite skeptiska. Kan ju bero på att vi redan hade ett superbra schemasystem som vi var helnöjda med. Man vet ju vad man har men inte vad man får...

Det återstår att se nu då hur det går. Sommarsemestrarna ska in, och istället för att köra med kvot som vi alltid har gjort, är en semesterdag = en semesterdag. Det är bara det att vi jobbar pass oftast som är 9 eller 10 timmar, och för varje semesterdag får vi 7 timmar och 24 minuter. Det innebär att det blir "minus" på varje pass som vi måste ta igen på andra ställen. Hela systemet bygger på att du jobbar i genomsnitt 37 timmar i veckan, vilket vi också gör, men måndag till fredag, vilket vi INTE gör. Dessutom har vi ju de som enbart jobbar natt, och de blir det ju riktigt knasigt för. Från början kunde man inte ens söka semester på helg, men det är numer åtgärdat som tur är. Vore ju bra om systemet kunde bygga på den verkliga arbetstiden, alltså dag, kväll och helg.
Men nä då, man måste ju krångla till det lite. Ska ju vara lite av en utmaning....
 Vi får se vart det lider. Man kan ju bara hoppas att det faller väl ut tillslut, både för arbetstagare och arbetsgivare.

Nu ska jag ropa in ungar! Det är läggdags. Sen ska jag krypa ner under täcket och läsa senaste numret av Allt om trädgård.
Ciao!


Kommentarer
simone

Gooodmorning sockerpaj! Fått en bra natt? Jag fick äntligen sova ut utan mardrömmar och en liten sovmorgon, hallelujahmoment för mig ;D

2010-04-23 @ 09:40:05
URL: http://fattybom.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elyzias drömmar

Allt i livets väg

RSS 2.0