Saftkokning

Jajamensan. Fick en hel drös med äpplen av min mor. Vad ska jag göra med dem tänkte jag då. Klart, det är ju gott med äppelmos, men det tycker inte mannen i huset.

Aha, jag vet. Jag tar och kokar lite äppelsaft.
Sagt och gjort. Sköljde äpplena, klyftade dem och plöste ner i en stoor kastrull tillsammans med 1 ½ liter vatten och citronsaft, plus lite äppelmynta. Detta fick koka upp och koka sönder. (Det var ca 3 kg äpplen)

Sen silades saften från skal och mos. Fick ett nytt uppkok tillsammans med en gnutta kanel och 6 (!!) dl socker.
Jättemums!! Barnen döpte saften till pajsaft. De tyckte saften smakade äppelpaj.

Har fortfarande massor av äpplen kvar. Dessa tänkte jag kärna ur, skiva och trä upp på ett snöre för torkning. Gott att ha till müsli eller kvällssnacks.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elyzias drömmar

Allt i livets väg

RSS 2.0