Svampplockning.

I går var Y och jag ute i skogen i 4 timmar och letade svamp.
Jag hade tydligen inte svampglasögonen på mig, för jag hittade inte mycket alls. Lite gula kantreller och lite trattkantareller bara. Och så 1,5 dl lingon. Ingen vidare skörd på de timmarna.
Gimli var också med, och han hade superskoj. Sprang fram och tillbaka i skogen, skuttade och luktade.





En knippe persilja skördade jag med, för infrysning. Det är det bästa sättet att bevara smaken. Så kan man använda den så länge den räcker i vinter.

Idag var mamma och jag ut på myren och letade efter tranbär...
Det gick betydligt bättre! Och bara på två timmar..





Vackert väder blev det med. Såg inte ut så först, men det klarnade upp tillslut.
Nu ska tranbären frysas in och sen kokas saft eller gelé på. Fryser man bären först blir det bättre smak på dem.
Nu väntar lite söndagsmys med en (förhoppningsvis) bra film.

Ciao!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Elyzias drömmar

Allt i livets väg

RSS 2.0