Fler musikvideos..

Några favoriter från jag var yngre:-) Nostalgi.
Förresten, filmen Pearl Harbor är underbar. Ett riktigt drama. Vad tycker ni om den?

Shit vad effektiv jag känner mig.

Har städat och donat i två dagar nu. Stökhögen minskar och smutsen jagas på flykten.
Härligt!! Jag har till och med hunnit med lite pyssel där emellan.

Och den viktigaste ingrediensen av dem alla: MUSIK.
Bara man har musik, så får man mer energi och inspiration.

Här är en grymt skön låt. Bara älskar den.

Ännu en underbar låt. Älskar Jon Bon Jovis röst.

Härliga höst.

Lagom varmt. Och soligt. Så härligt.
Satt och kollade mailen nyss. Hade fått nyhetsbrev från Salong K. Kommer ofta intressanta och roliga tips därifrån. Ett bra nätmagasin tycker jag.

Nu ska jag ge mig ut i solen igen.

Ciao!

Puerto Mogan
 Hamnen i Puerto Mogan
 På Sightseeing runt Ön.
 Det växte gigantiska kaktusar med konstiga frukter efter vägen..
 Svindlande vägar. Trollstigen är ingenting i jämförelse...

På en utsiktsplats efter vägen. Nästan så tårna krullade sig.
 Lunch i bakluckan på bilen. Det blåste så hemskt så man trodde nästan bilen skulle rulla iväg..
 Strandpromenaden i Las Palmas.

Sanddynerna i Mas Palomas. Hit for vi för att se solen gå upp. Var nära att vi kom försent, jag fick springa upp för sandynen för att hinna sätta mig innan de första strålarna kikade över kanten.

Här kommer den, solen.

Det var vackert kan jag säga!!

Lite skrivkonst i sanden=)

Något nyvakna var vi allt. Men vi fick en underbar soluppgång.

Puerto Rico, Gran Canaria.

14 september

Klockan är fem på morgonen. Vi har precis checkat in och sitter vid gaten och väntar. Det är 3 timmar till planet lyfter. Snart är vi på väg till Gran canaria. Jag som sagt att jag inte haft nån lust att åka dit.
Barnen är inte med och det känns mycket konstigt. Det är så lungt och tyst (!!) Inget tjat, inget stoj. Man kan bara sitta stilla. Underbart men märkligt.

I natt parkerade vi på en grusväg utanför Lindskrog bilparkering.

Hade vi precis somnat till så kom en väktare förbi. -" Hallå hallå are you sleeping? haha han trodde vi var utländska.

Tror jag ska försöka sova en stund. Eller kanske läsa...

Flygresan var otroligt dryg. Trots att det var ett stort plan kändes det jättetrångt. Liten plats åt benen. Och INGEN mat....5 timmar 45 minuters flygtid, sen runt 1,5 timmar med buss till hotellet från flygplatsen. Gissa om man var hungrig.

Tur att incheckningen gick fort. Sen var det bara upp på rummet, en liten raggardusch för att tvätta bort den värsta svetten och sen ut på byn. Vi gick till närmsta ställe och åt. Smörgås med tonfisk blev det för mig. Gott gott.

Sen strosade vi runt och kikade, men jag hade inte några bra skor, så det blev till att köpa ett par foppatofflor. 8€ betalade jag för dem. Spar Inn handlade vi på. Lite sallad, och bröd, skinka och ost för att laga toast till middag. En flaska Riojavin slank med, men den öppnade vi inte. Då hade vi förmodligen somnat på en gång.

Efter matshoppingen gick vi upp på rummet, stoppade in kylvarorna och tog med oss handdukarna ner till poolen. Vattnet i poolen var nästan lika varmt som luften, alltså runt 26 grader. inte så mycket svalkande alltså, men otroligt skönt ändå.

När vi kom upp på rummet igen upptäckte vi att vi hade kvällssol på balkongen, så det vart till att sitta där och äta middagen. Supermysigt!!
Efter middagen gjorde vi tidig kväll. klockan var då ca 21:30 hemma, men 20:30 Canarisk tid. Tyckte vi gjorde det bra ändå med tanke på vad lite sömn vi fick natten innan i bilen...

15 September

Under flygresan sa K till mig, att vi absolut inte skulle kliva ur sängen före 10 på morgonen. Eller hur?!! Han väckte mig vid 7-tiden och då var det fortfarande mörkt ute. Solen gick inte upp förrän vid 7:30. Vi satt och tittade på kartor och planerade.

Nu är klockan halv nio och jag börjar bli hungrig. Det är dags att laga frukost.

Vi tog en promenad till Amadores efter frukost. Där tog vi en öl och satt och pratade.
Mitt på dagen när vi var tillbaka vid hotellet, gick vi ner till poolen, spelade biljard och badade.

Siesta. Sedan bussen in till playa Inglés. Oj vilken väg. Det var nästan obehagligt. Bussens bromsar lät som sjutton. Nästan så man funderade om de skulle fungera nästa branta backe som kom....

I playa inglés gick vi på Hard Rock café och käkade. Underbart gott, men alldeles för mycket mat. Orkade knappt hälften. Jag åt Famous fajitas och K tog Ribbs som han brukar.

Vi strosade och tittade på shoppingen lite grann innan vi tog en taxi tillbaka till Puerto Rico.

Där hamnade vi på Harley bar. Bra musik och Hög musik..

kom till lägenheten vid 1 tiden, och då var det godnatt direkt:)

16 September

En lugn dag med strosande, vi kollade upp biluthyrning och bokade en bil till fredagen. Det skulle kosta 32 € med försäkring för en dag.

Biljard vid poolen, två omgångar, vi vann varsinn. Tänk att det är så roligt med biljard!!

Las Caracolas hette restauranten dit vi gick och åt middag. Paella med både kött och skaldjur.
Hur jag än försökte, kunde jag inte tycka att bläckfisken smakade gott...var som att tugga på en broskbit. Hualigen!! Men resten var mycket gott, och det röda vinet smakade super.

När vi kom tillbaka efter middagen satt vi på balkongen och bara pratade.

September 17

i detta nu håller vi på och förbereder oss för en tur upp i bergen med bil. Spännande och läskigt. Kameran i högsta hugg. Vi ska till fredagsmarknaden i Puerto Mogán.

Den där marknaden i Puerto Mogán var inte mycket att hänga i julgranen. Höga turistpriser och inte lätt att pruta. Vart inget alls shoppat. Fanns liksom inte så mycket utbud heller. Det som fanns hade man kunnat hitta på vilken marknad i hela världen som helst. Same, same but different....haha ett utttryck som passar in på mycket:)

Idag har vi alltså tagit en rundtur runt precis hela ön, och det tog från 10 imorse till klockan sju.

Jätteläskiga, vackra, svindlade vägar. Där man helst absolut inte ville möta lastbilar...

Till Las Palmas var vi, och gick på strandpromenaden. Innan vi hittade vart vi skulle...det var ett myller av gator, och sen att hitta en parkering på det...
Vi gick ut på strandpromenaden, och gick iväg en bit. Sen kom jag på att man nog borde ta ut ett riktmärke så vi skulle hitta tillbaka till bilen..så vi inte skulle göra som vi gjorde i Stockholm när Liam bara var sju veckor, då vi tappade bort bilen.
Strandpromenaden i Las Palmas är hur lång som helst. Stranden är säkert 6-7 kilometer lång, men vi brydde oss aldrig om att gå ner på den. Vi gick bara promenaden bort en bra bit och sen tillbaka till bilen och fortsatte vår resa tillbaka mot Puerto Rico.
Ett till stopp gjorde vi, och det var i El doctoral. K letade en viss mataffär. Och innan vi hittade den. Enkelriktade gator var det överallt. Ganska krångligt faktiskt. Efter några (säkert 5-6) varv runt runt i rondeller och på enkelriktade gator hittade vi äntligen det vi sökte, och köpte vår middag: Entrecôte med röd lök, tomat, paprika och Brieost. Till det lite cashewnötter och ett glas rött. En fin avslutning på en underbar dag.

Nu är dagen till ända och jag är jättetrött trots att vi mest åkt runt i en bil. Får bli en tidig kväll så vi orkar upp innan solen imorgon.

September 18

Vi kom iväg i sista minuten imorse. Solen började gå upp, och det vart riktigt bråttom till Maspalomas och sanddynerna där. Det var inte det enklaste heller att hitta vart man skulle åka ner, och hitta en parkering. Men tillslut kom vi i alla fall rätt.

Den sista biten upp mot den närmsta sanddynen sprang jag med kameran i högsta hugg. Men vi hann till och med sitta i några minuter innan solen visade sig bakom molnen. Riktigt mäktigt var det. En bit öken, och ändå riktigt nära stranden, med stora vågor som slog in så det dånade.

Frukosten hade vi tagit med oss, så den åt vi där på sanddynen, tittade lite på folk som joggade förbi och fortsatte sedan tillbaka mot hotellet.

Vi kom tillbaka till Puerto Rico lagom tills vi skulle lämna tillbaka hyrbilen. Då var klockan tio.

Lunchen åt vi på rummet, efter en stund vid poolen, och lite biljardspel.
Den bestod av stekta gröna tomater, brieost, cashewnötter och banan i en äggröra. Gott som alltid.

Varmt varmt, varmt. September är tydligen varmaste månaden. Temperaturen är säkert 28 på nätterna och 30-35 på dagarna. Men man ska inte klaga, det är väl förmodligen snart frost hemma...

Middagen intog vi på El Toro. Entrecôte med bearnaisesås. K tog entrecôte mexican way.
Köttbitarna var säkert på 400 gram styck. Jag fick i mig knappt halva bara, sen var det tvärstopp.
K åt upp hela sin:)

Middagen åt vi vid 22-tiden. Sen vandrade vi hemåt på smågatorna. Puerto Rico är riktigt mysigt. Pittoreskt på nåt vis.

September 19

Idag ska vi gå tillbaka till Amadores. Ligga på stranden för en gångs skull.

Vi gick alltså bort till Amadores, men nåt ligga på stranden blev inte av. K tog öl på samma ställe som häromdagen, där jag fick en servettros av servitören. Jag nöjde mig med en cola. Fast det hade visst blivit billigare med en öl än med cola.

Vi shoppade lite och styrde sen kosan tillbaka till lägenheten.
Lunch på Taj palace, hamburgare för K, Sandwich för mig. Sen tre omgångar biljard.. Kan inte gå en dag utan att vi måste spela biljard. Men kul är det.

En dopp i poolen och en stund på en solstol med riktigt gassande sol, sen blev det dags att gå upp och ha siesta.

Shoppingtur till centrum, där vi köpte entrecôte igen. Och jag hittade en fin väska. Prutade ner den från 32 € till 19. Ganska bra gjort tyckte jag. Och mycket fin väska.

Nu väntar middagen och lite rött vin.

Klockan är nu över tolv hemma och vi sitter fortfarande ute på balkongen och dricker vin. Och siar om hur det gått i riksdagsvalet.

K tror att Sossarna vann med 1,3%, och att sverigedemokraterna kom in i riksdagen.

Jag är lite mer pessimistisk för de röda, och tror att Moderaterna vann med 2%. Men tro mig, den här gången blir jag inte ledsen om jag har fel...

Fy vad trött jag är. Tror det är dags att gå och lägga sig. Imorgon är det sista dagen på Gran Canaria. Undrar vad den dagen har att bjuda på..

September 20

Sista dagen på Gran Canaria. Vi har tagit det lugnt hela dagen idag. Sovmorgon ända till halv tio. Nästan otänkbart hemma...
Klockan var efter elva innan vi kom ner till poolen. Stekande värme, inte ett moln på himlen.
Vi följde traditionen och spelade ett antal omgångar biljard.
Lunch i restauranten vid poolen.

På eftermiddagen gick vi upp och satt oss att surra på balkongen innan vi tog siesta.
En shoppingrunda upp till centrum vart det sedan.

Vi köpte presenter till barnen och farmor och farfädrarna.

Imorgon kommer bussen och hämtar oss 11:25, och innan dess tänkte vi ta en promenad bort till Amadores igen, och en liten snabbrunda till centrum. Får se hur mycket vi hinner innan det är dags att lämna Ön.

Hur som helst har det varit en absolut underbar resa, men det ska bli skönt att komma hem till barnen. Jag saknar dem mycket. Ska bli så kul att se deras ögon och höra deras jubel när de får sina presenter.

September 21

Cause I´. leaving....on a jetplane. Don´t know when I´ll be back again....

Saftkokning

Jajamensan. Fick en hel drös med äpplen av min mor. Vad ska jag göra med dem tänkte jag då. Klart, det är ju gott med äppelmos, men det tycker inte mannen i huset.

Aha, jag vet. Jag tar och kokar lite äppelsaft.
Sagt och gjort. Sköljde äpplena, klyftade dem och plöste ner i en stoor kastrull tillsammans med 1 ½ liter vatten och citronsaft, plus lite äppelmynta. Detta fick koka upp och koka sönder. (Det var ca 3 kg äpplen)

Sen silades saften från skal och mos. Fick ett nytt uppkok tillsammans med en gnutta kanel och 6 (!!) dl socker.
Jättemums!! Barnen döpte saften till pajsaft. De tyckte saften smakade äppelpaj.

Har fortfarande massor av äpplen kvar. Dessa tänkte jag kärna ur, skiva och trä upp på ett snöre för torkning. Gott att ha till müsli eller kvällssnacks.

Svampplockning.

I går var Y och jag ute i skogen i 4 timmar och letade svamp.
Jag hade tydligen inte svampglasögonen på mig, för jag hittade inte mycket alls. Lite gula kantreller och lite trattkantareller bara. Och så 1,5 dl lingon. Ingen vidare skörd på de timmarna.
Gimli var också med, och han hade superskoj. Sprang fram och tillbaka i skogen, skuttade och luktade.

En knippe persilja skördade jag med, för infrysning. Det är det bästa sättet att bevara smaken. Så kan man använda den så länge den räcker i vinter.

Idag var mamma och jag ut på myren och letade efter tranbär...
Det gick betydligt bättre! Och bara på två timmar..

Vackert väder blev det med. Såg inte ut så först, men det klarnade upp tillslut.
Nu ska tranbären frysas in och sen kokas saft eller gelé på. Fryser man bären först blir det bättre smak på dem.
Nu väntar lite söndagsmys med en (förhoppningsvis) bra film.

Ciao!

Jaha, så var den här dagen snart till ända....

Har tagit det lugnt mest hela dagen. Efter Leja slutade skolan åkte vi ner en sväng till stugan. K tog upp båten och jag pysslade om växterna lite grann. Skördade örter och de sista morötterna.
Kan ju inte påstå att det blev jättebra skörd på morötterna inte, men himlars vad goda de få var:-)

Tomaterna är ganska långt ifrån mogna, men de är många. Så plantorna fick sig en rejäl giva vatten. Om någon vecka blir det till att klippa av dem och ta in dem. Svärmor tipsade om det. Man hänger de avklippta plantorna uppochner så går näringen ut till tomaterna och de mognar ändå, trots att de inte står kvar i någon jord. måste testas.

läggningen av barnen var omstädig idag. De hade liksom ingen ro i kroppen. Sprang upp flera gånger och "skulle bara"
Sista gången Liam var upp vart jag lite irriterad, och då sa han: -" Mamma bli inte arg, för det tycker jag är ojämt" haha vet inte riktigt vad han menade med det, var nog ett annat ord han sökte...

På dagis igår berättade fröken att Liam och några andra barn inte hade ätit någon frukt för att de hade "skurk i munnen". Det fick vi reda på, att det var tydligen tandtroll. Men skurk lät visst mycket bättre hihi.

Kom på en sak!

Liam sa något väldigt roligt för ett tag sedan. Kom bara att tänka på det, för det var så roligt sagt.

Bonusfarfar höll på att hjälpa Liam med skorna, och böjde sig framåt.
Då utbrister Liam:

- "Men Hans, varför har du klippt dig så konstigt?"

Nu är det så att Hans har en liten flint uppe på huvudet, som inte direkt syns om han inte böjer  sig fram.
Men ni må tro att vi skrattade...

Promenad till Skolan med Leja.

Gimli fick följa med på en morgonpromenad han med. Mitt i vägen satt han sig och bajsade, och då säger Leja när jag tar en bajspåse och plockar upp:  Uscha vad äckligt.

jag: - Ja men du bajsar väl du också?
Leja: - Ja men inte på vägen inte, jag går på toaletten.
jag: - Men hundar kan inte gå på toaletten. Gimli ( lilla hunden) skulle nog bara ramla i.
leja: - Ja, men Eros (stora hunden i hundhimlen) hade säkert kunnat...

Det får vi aldrig veta. Men en intressant tanke.

Bara älskar den här bilden. Den flygande hunden:)

Strålande humör.

Och strålande solsken. Kan nästan inte bli bättre. Huset är nästan färdigstädat, lite småsaker kvar bara. Nu gäller det att hålla efter så det slipper bli så mycket på en gång....
Det är det som är konsten. Men eftersom jag går ner i arbetstid från och med måndag, borde det vara enklare att genomföra. Bara man inte hamnar på latsidan....

Ut i det fina vädret! Snart är hösten här!

Storstädning pågår!

Inte är det roligt, och inte går det fort, men det blir fint i alla fall. När det väl är klart.
Måste ta och rensa ut kläder, har alldeles för mycket, så de får inte plats i garderoben ens. Svårt att hitta rätt plagg vid rätt tillfälle....

Kan man få plats i en dasshink?? Javisst konstaterar min son. (Ska bara tillägga att den inte är under användning hehe)

En bild från årets gatufest. Den vart lyckad som vanligt!

Kära nån!

Vad denna sommar flugit förbi. Nu verkar det som om hösten har kommit, med sin kyla och blåst.
Men vilken sommar det varit.
Jag och familjen har verkligen försökt att njuta av de fina dagarna, både på semestern och efter.
Under semestern hade vi just inga måsten, vi skulle för en gångs skull "bara" vara.
Och det gjorde vi bra!!! Och det var så skönt.

Nu är det vanlig vardag igen, det är dags att flytta hem från stugan, det börjar bli för kallt. Kanske att vi drar ut på det lite till.

Mycket utevistelse har det blivit. Nästan varje ledig stund. Finns alltid något att pyssla med, och det är skönt när det är så. Bara det inte blir FÖR mycket på en gång.

Nu har min stortjej börjat i förskoleklass. Började den första dagen på fritids den 9 augusti. Då var jag med henne hela dagen. Andra dagen följde jag och lillebror med och stannade en halvtimme. Sen tyckte hon att vi kunde hitta på något annat en stund. Då hade hon hunnit bli så pass trygg att jag kunde lämna henne.

Det verkar som att det går bra för henne, är någon gång hon berättat att hon inte fått vara med och leka, men annars verkar det flyta på. Jag tycker hon känns så stor på en gång. Fast hon bara är sex år.

Här är hon ute och åker båt.

Den 13 september börjar jag jobba 80% istället för 100. Förstår inte att jag inte gjorde det på en gång när jag fick barn. Det är alldeles för mycket tid som går förlorad. Barnen är borta alldeles för mycket!
Men nu blir det bättring på det. Ska bli så skönt. Kanske man har lite mer av en sportslig chans att  orka med hemmet  bättre. Förhoppningsvis.